جام جهانی و انقلاب جاری

 

جام جهانی قطر از دو جهت متفاوت از دوره های قبلی آن است. اول وجود یک خیزش در جریان انقلابی در ایران است. خیزشی که خواهان بایکوت کردن جام جهانی از طرف تیم ایران بود. دوم کشتار بیسابقه کارگران برای ساخت مجتمع ورزشی جام جهانی است. گفته میشود "گرما" علت اصلی کشته شدن بیش از ۶۵۰۰ کارگر در قطر بوده است. حقیقت اما همانطور که در گزارش زیر برملا شده است، گرما نیست، بی حقوقی کارگر خصوصا کارگران مهاجر است. علاوه بر جانباختگان، تعداد معلولین و مجروحین و مزدهای پرداخت نشده و استثمار وحشیانه کارگران مهاجر سربه فلک میزند. پشت پرده جام جهانی در همه جا پر از معاملات کثیف و استثمار کارگر است اما وقتی میزبان همین مراسم کشوری است که در آن کارگر فاقد هر حق و حقوقی است،  خون و کثافت از هر منفذ رابطه کارفرما، دولت، با کارگر بیرون میزند. تقارن جام جهانی با انقلاب ما وظیفه ای را برای انقلاب ایجاد میکند. اگر انقلاب ما بخواهد کاراکتر انترناسیونالیسم کارگری خود را در حمایت از زحمتکشان نشان دهد، اعتراض به قتل عام ۶۵۰۰ نفره کارگران در ساخت مجتمع ورزشی قطر یکی از آن عرصه هاست که تا ٣ هفته دیگر فرصت دارد. همزمان با برگزاری جام جهانی میتوانیم به صدای اعتراض کارگران مهاجری که از ما بی صداترند تبدیل شویم.

 

گزارش که بدنبال میاید ترجمه ی گوگلی مقاله ای با عنوان زیر در گاردین است که من آنرا تصحیح کرده ام.

 

ده سال صدمه: چگونه گاردین شرایط کاری قطر در جام جهانی را گزارش کرد*

آنی کلی

شنبه ۱۹ نوامبر ۲۰۲۲

 

در سال ۲۰۱۳، پس از اینکه در سال ۲۰۱۰ اعلام شد کشور کوچک اما بسیار ثروتمند خلیج، قطر، میزبان جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ خواهد بود، پیت پتیسون، روزنامه‌نگار گاردین مستقر در نپال، اولین سفر از سفرهای متعددش به فرودگاه کاتماندو در نپال  را برای شمارش تابوت‌ها انجام داد.

 

برای ماه‌ها پتیسون اجساد ده‌ها کارگر مهاجری که از قطر به کشورشان بازگردانده شده‌اند به خانواده‌هایشان ردیابی کرد تا بفهمد چرا آنها هرگز به خانه خود بازنگشتند. این آغاز ۱۰ سال گزارش گاردین در مورد شرایط گاه وحشیانه ای که صدها هزار کارگر مهاجری با آن روبرو بودند، کارگرانی که وظیفه ساخت استادیوم های ورزشگاهی پیشرفته، جاده ها، هتل ها و زیرساخت های مورد نیاز قطر برای میزبانی بزرگترین رویداد ورزشی کره زمین را بر عهده داشتند.

 

در حالی که تنها چند روز به اولین بازی باقی مانده است، به گذشته نگاه می کنیم که چگونه حقوق مهاجران در بحث انگیزترین جام جهانی در تاریخ این مسابقات به کانون اصلی آن تبدیل شد.

 

سپتامبر ۲۰۱۳

فاش شد: جام جهانی قطر "جام جهانی برده داری" است

گاردین تحقیقی جامع در مورد مرگ و آزار کارگران در قطر منتشر می کندکه نشان می‌دهد ده‌ها کارگر جانباخته اند و دیگران نیز از سوء استفاده وحشتناک نیروی کارشان رنج می‌برند. در برخی موارد شدت بهره کشی از نیروی کار بشدتی است که میتوان به آن شکلی از برده‌داری مدرن طبق تعریف سازمان بین‌المللی کار (ILO) گفت. کارگران مجبور بودند در مسکن غیربهداشتی و پرجمعیت زندگی کنند. برخی می گفتند که حقوق دریافت نمی کنند و نمی توانند قطر را ترک کنند و به خانه بازگردند. در پاسخ، وزارت کار قطر می گوید که قوانین سختگیرانه ای در مورد کار در گرما، تامین نیروی کار و پرداخت سریع حقوق دارد. کمیته عالی، نهادی که وظیفه سازماندهی جام جهانی را بر عهده دارد، به گاردین گفت که به شدت نگران این اتهامات است و به مقامات دولتی گفته شده که در حال انجام تحقیقات هستند.

 

سپتامبر ۲۰۱۳

قطر تحت فشار به دلیل سوء استفاده از نیروی کار مهاجران

گاردین گزارش می‌دهد که قطر با فشارهای بین‌المللی فزاینده‌ای برای مقابله با افزایش تلفات کارگران مهاجری که برای جام جهانی ۲۰۲۲ آماده می‌شوند، مواجه است، زیرا اتحادیه‌ها هشدار داده‌اند که ممکن است ۴۰۰۰ نفر دیگر در امارت خلیج فارس قبل از شروع مسابقات جان خود را از دست بدهند . فیفا خواستار یک تحقیق فوری است و می گوید "در مورد گزارش های ارائه شده توسط رسانه ها در مورد نقض حقوق کار و شرایط کارگران ساختمانی بسیار نگران هستم". سخنگوی سازمان‌دهندگان جام جهانی قطر می‌گوید که آنها از افشاگری‌های گاردین "متحیر" شده‌اند و هیچ بهانه‌ای برای بدرفتاری با کارگران وجود ندارد.

 

مه ۲۰۱۴

قطر وعده اصلاح قوانین کار را پس از اعتراض به "بردگان جام جهانی" داد

پس از تحقیقات گاردین در سال ۲۰۱۳، مقامات قطری متعهد به اصلاحات گسترده در قوانین کار، از جمله جایگزینی سیستم حمایت مالی کفالا در این کشور شدند که کارگران را به یک کارفرمای منفرد متعهد میکند و از ترک شغل خود یا کشور بدون مجوز او جلوگیری می‌کند.

 

جولای ۲۰۱۴

گرفتار شدن در قطر: مهاجرانی که به ساخت "برج فوتبال" کمک کردند

با شروع ساخت و ساز در استادیوم های جام جهانی، گاردین به دوحه، پایتخت قطر باز می گردد و گزارش می دهد که کارگرانی که برای ساخت مجموعه فوتبال "اسپایر" - محل مقر کمیته عالی تحویل و میراث - گماشته شده اند - ادعا می کنند که برای ماه ها حقوق دریافت نکرده اند. در پاسخ به این اتهامات، کمیته سازماندهی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر می گوید که از شنیدن این اتهامات "به شدت ناامید شده است" و "به تلاش برای نتیجه گیری سریع و عادلانه برای همه پرونده ها ادامه خواهد داد".

 

ژوئیه ۲۰۱۴

کارگران استادیوم جام جهانی قطر  ۴۵ پنس در ساعت درآمد دارند

تحقیقات بعدی نشان می‌دهد که کارگران مهاجری که اولین استادیوم را برای جام جهانی ۲۰۲۲ قطر می‌سازند، می‌گویند ۴۵ پنس در ساعت درآمد داشته‌اند. به نظر می رسد که این نرخ دستمزد ناقض قوانین رفاهی کارگران خود سازمان دهندگان مسابقات است، علیرغم اینکه پادشاهی خلیج فارس ۱۳۴ میلیارد پوند برای زیرساخت ها در پیش از مسابقه هزینه کرده است.

 

نوامبر ۲۰۱۴

آینده بلندپروازانه قطر توسط "کار اجباری" کره شمالی هدایت می شود

گاردین کارگران کره شمالی را در پروژه های بزرگ ساختمانی تحت شرایطی که در مجموع  میتواند کار اجباری تلقی شود. تحقیقات نشان می‌دهد که کارگران ممکن است در طول سه سالی که معمولاً در قطر کار می‌کنند کمتر از ۱۰ درصد از دستمزد خود را دریافت کنند. بقیه  توسط زنجیره‌ای از نهادهای دولتی کره شمالی، تحت نظارت دفتر ۳۹ -- داره‌ای که طبق گزارش‌ها صندوق حمایت مالی سبک زندگی کیم جونگ اون را کنترل می‌کند -- سلب مالکیت میشوند. مقامات قطری می گویند که ۲۸۰۰ کارگر مهمان کره شمالی در قطر ثبت نام کرده اند اما هیچ شکایتی در مورد پرداخت یا درمان آنها ثبت نشده است. در بیانیه ای آمده است: "قطر مصمم است به طور مستمر شرایط کار را برای همه کسانی که در این کشور کار می کنند بهبود بخشد و به همکاری با سازمان های غیر دولتی، مشاغل و سایر دولت ها برای دستیابی به این هدف ادامه خواهد داد."

 

آوریل ۲۰۱۶

بالفور بیتی و اینترسرو متهم به آزار کارگران مهاجر در قطر شدند

گاردین ادعاهایی مبنی بر سوء استفاده از نیروی کار در میان شرکت های تابعه شرکت های ساختمانی پیشرو بریتانیایی را فاش می کند. سوء استفاده های ادعا شده شامل پرداخت نامنظم یا کاهش یافته دستمزدها، مصادره گذرنامه، ورود کارگران با سطوح بالای قبض بدهی و سطوح پرداختی کمتر از میزان توافق شده در هنگام استخدام کارگران در کشورهای خود است. کارگران از فرهنگ ترس و ارعاب با تهدید به دستگیری یا تبعید صحبت کردند. هر دو شرکت می گویند که بر اساس پارامترهای قانون قطر کار می کنند و شرکت های تامین نیروی کار خود را به شدت نظارت می کنند تا از عملکرد خوب اطمینان حاصل کنند.

 

نوامبر ۲۰۱۸

۴۰ پوند در هفته برای ساخت استادیوم های جام جهانی

گاردین دریافته است که کارگران استادیوم جام جهانی روزانه ۵ پوند حقوق می گیرند – ۶۵۰ پوند در ماه حقوق اولیه برای هشت ساعت کار در روز، شش روز در هفته. این تحقیقات همچنین مصیبت کسانی را که می‌گویند برای ویزا به ماموران پول پرداخت کرده‌اند، اما شغل و حامیان مالی آنها یک سراب است، آشکار کرد. کمیته عالی می گوید که به پیمانکاران دستور داده شده که حداقل دستمزد مشورتی را پرداخت کنند و پس از بررسی، هرگونه مشکل در پرداخت برطرف شده است.

 

اکتبر ۲۰۱۹

فاش شد: سالانه صدها کارگر مهاجر بر اثر استرس گرما در قطر جان خود را از دست می دهند

علیرغم اینکه حسن الثوادی، رئیس کمیته مناقصه در سال ۲۰۱۰ گفت که "گرما مسئله ای نیست و نخواهد بود"، گاردین فاش می کند که صدها هزار کارگر مهاجر تا ۱۰ ساعت در روز در دمای ۴۵ درجه سانتیگراد بیگاری کرده اند که  بالقوه منجر به مرگ صدها کارگر می شود. تجزیه و تحلیل شرایط آب و هوایی نشان می دهد که کار کردن در خارج از خانه اصلاً در قطر ناامن است. یک سخنگوی دولت اذعان می کند که استرس گرمایی چالش برانگیز است، اما می گوید که دولت قوانینی را برای محافظت از کارگران و همچنین دستورالعمل ملی جدید استرس گرمایی ارائه کرده است.

اوت ۲۰۲۰

قطر نتوانسته علت ۷۰ درصد مرگ و میر کارگران مهاجر را در  ۱۰ سال گذشته توضیح دهد - عفو بین الملل

سازمان حقوق بشر می گوید که اکثر مرگ و میرهای کارگران مهاجر در قطر به "علل طبیعی"، نارسایی قلبی یا تنفسی نسبت داده می شود. به گفته یکی از کارشناسان طبقه‌بندی‌های مورد اشاره «بی‌معنا» هستند، علت اصلی مرگ توضیح داده نمیشود. عفو بین‌الملل می‌گوید قرار گرفتن در معرض گرما و رطوبت شدید احتمالاً عامل مهمی است و از مقامات قطری خواسته است که محافظت‌های بهتری برای کارگران ایجاد کنند. سخنگوی دولت می گوید: "قطر بر تعهد خود به اصلاحات کار ثابت قدم است و هیچ سازمانی که به دنبال بی اعتبار کردن پیشرفت ما باشد، از مسیر خود دور نخواهد شد."

 

سپتامبر ۲۰۲۰

قانون کار جدید به سیستم استثمارگرانه کافالای قطر پایان می دهد

قطر سرانجام اصلاحات گسترده ای را در قوانین کار خود آغاز می کند، به کافلا پایان می دهد و «حداقل دستمزد بدون تبعیض» را برای اولین بار در خاورمیانه معرفی می کند. این اصلاحات به طور گسترده توسط سازمان بین المللی کار ستایش می شود و گروه های حقوق بشر با احتیاط از آن استقبال می کنند.

 

فوریه ۲۰۲۱

فاش شد: از زمان اهدای حق میزبانی جام جهانی، ۶۵۰۰ کارگر مهاجر در قطر جان باخته اند.

تحقیقات چند کشوری توسط گاردین نشان می دهد که حداقل ۶۵۰۰ کارگر از جنوب آسیا در ۱۰ سال پس از اعطای حق میزبانی جام جهانی در قطر جان باخته اند. این یافته ها ناکامی قطر را در حفاظت از نیروی کار مهاجر ٢ میلیونی خود، یا حتی بررسی علل نرخ مرگ و میر به ظاهر بالا در میان کارگران عمدتاً جوان، آشکار می کند. دولت قطر می گوید که تعداد مرگ و میرها - که مورد بحث نیست - متناسب با حجم نیروی کار مهاجر است و این ارقام شامل کارگران یقه سفیدی است که پس از سال ها زندگی در قطر به طور طبیعی جان خود را از دست داده اند. همچنین می گوید که تنها ۲۰ درصد از مهاجران کشورهای مورد نظر در ساخت و ساز مشغول به کار هستند و مرگ و میر ناشی از کار در این بخش کمتر از ۱۰ درصد از مرگ و میرهای را تشکیل می دهد.

 

نوامبر ۲۰۲۱

"ما در تله افتاده ایم": رویای جام جهانی قطر برای کارکنان هتل کابوس است

یک سال قبل از برگزاری اولین بازی، گاردین اتهامات مربوط به شرایط کاری نادرست در هتل های موجود در بسته های مهمان نوازی فیفا را افشا می کند. یک مقام قطری گفت که قطر رویکردی بدون مدارا در قبال شرکت‌های متخلف دارد و مجازات‌های سختی را صادر می‌کند که شامل جریمه نقدی و مجازات زندان می‌شود.

 

مارس ۲۰۲۲

فاش شد: کارگران مهاجر در قطر مجبور به پرداخت میلیاردها هزینه استخدام شدند

ما نشان می‌دهیم که چگونه کارگران مهاجر با دستمزد کم مجبور به پرداخت میلیاردها دلار هزینه استخدام برای تضمین شغل خود در کشور میزبان جام جهانی قطر در طول دهه گذشته شده‌اند. دولت قطر می‌گوید شرکت‌هایی که در شیوه‌های استخدام غیرقانونی دخیل بودند به شدت مجازات شده‌اند و ۲۴ آژانس استخدام تعطیل شده و مجوز آنها به دلیل نقض قوانین قطر لغو شده است.

 

آوریل ۲۰۲۲

"هیچ کس نباید مانند من رنج بکشد": خانواده های کارگران مهاجر کشته شده قطر بدون هیچ چیز باقی مانده اند.

گاردین به دشت‌های جنوبی نپال سفر می‌کند تا بررسی کند که چگونه خانواده‌های کارگرانی که در قطر جان باخته‌اند پس از ناکامی در تحقیق درباره مرگ‌ها، بدهکار و بدون غرامت مانده‌اند. سخنگوی دولت قطر می‌گوید که شرکت‌های قطر از نظر قانونی موظف به پرداخت غرامت به خانواده‌های کارگرانی هستند که جان خود را در حوادث ناشی از کار از دست می‌دهند. کمیته عالی سازمان‌دهی جام جهانی در قطر در بیانیه‌ای می‌گوید که تعهدش به سلامت، ایمنی و کرامت تمامی کارگران شاغل در پروژه‌های ما ثابت و تزلزل‌ناپذیر باقی مانده است.

 

سپتامبر ۲۰۲۲

کارگران مهاجر در قطر پس از دستور دادن به بازگشت به کشورشان پیش از شروع جام جهانی، بدهکار شدند

در حالی که تنها چند ماه تا شروع مسابقات باقی مانده است، پیت پتیسون از روزنامه گاردین دوباره به قطر سفر می کند تا گزارش دهد که چگونه کارگران مهاجر می گویند که قبل از شروع جام جهانی به آنها دستور داده می شود به کشورشان برگردند و آنها را بدهکار و بدون کار می کنند. در بیانیه ای، یک مقام قطری می گوید هیچ الزام دولتی برای شرکت ها برای بازگرداندن کارمندان یا کاهش نیروی کار آنها قبل از جام جهانی وجود ندارد.

 

نوامبر ۲۰۲۲

نگهبانان امنیتی پارک جام جهانی دوحه ادعا می کنند که فقط ۳۵ پنس در ساعت حقوق می گیرند

در آستانه مسابقات، محافظان امنیتی در قلب جشن های جام جهانی ادعا می کنند که فقط ۳۵ پنس در ساعت دستمزد می گیرند، به نظر می رسد فقط یک روز در ماه مرخصی دارند و در کمپ های کثیف در لبه صحرا مستقر هستند. در پاسخ، دولت قطر می‌گوید که اقدامات گسترده‌ای برای مبارزه با شیوه‌های استثماری کارگری انجام شده و در صورت ثبت تخلف، اقدامات اصلاحی انجام شده و شرکت‌های متخلف مجازات می‌شوند. گروه ستاره النصر که محافظان امنیتی را استخدام می کند تأیید می کند که نگهبانان در شیفت های ۱۲ ساعته کار می کنند اما می گویند هر روز دو ساعت استراحت و یک روز در هفته مرخصی دارند.

 

* منبع:

https://www.theguardian.com/global-development/2022/nov/19/qatar-working-conditions-world-cup-guardian-reporting

 

 

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

کشمکش آمریکا - ایران و ما

انقلاب زمستانی مبارک، زندگی ادامه دارد

درباره خط سیاسی خسرو گلسرخی