استارلینک، انقلاب ایران، ارتش اوکراین

 

از خیزش آبان ۹۸، دولت آمریکا بارها وعده داده است که دسترسی به اینترنت را برای توده ناراضی در ایران فراهم کند. با توجه به اینکه تنها اینترنت ماهواره ای توسط شرکت استارلینک ایلان ماسک ارائه شده بود، همه می دانستند که آمریکا به ماسک متکی است. سه سال گذشت، هنوز اینترنت موعود در دسترس مردم قرار نگرفته است در حالیکه دولت آمریکا و ایلان ماسک دسترسی به اینترنت را یکشبه برای ارتش اوکراین فراهم کردند.

نه اینکه بیش از این انتظار داشتیم اما نکته این است که سرمایه داری و سرمایه داران، نه فقط در قلمرو اقتصادی که در سیاست و اقدامات عملی مشخص، بخوبی میدانند کجا سرمایه گذاری کنند. ایلان ماسک میگوید ۸۰ میلیون دلار برای ارائه اینترنت رایگان به ارتش زلنسکی و فاشیست های آزوف خرج کرده است. او به سادگی سود را نادیده می گیرد و می گوید ‘به جهنم’ که ضرر میکند و به ارائه اینترنت رایگان برای ارتش اوکراین ادامه خواهد داد. حال دولت آمریکا از طریق ماسک با سکسکه‌هایی اعلام میکند که دسترسی به اینترنت را برای ایران فراهم میکند، اما… اما این خدمات نه مشخص شده است که رایگان است و نه آنتن آن در دسترس کسی است! برای استفاده از استارلینک باید سخت افزار، آنتن مخصوصی را از استارلینک خرید و باید ثبت نام کرد و حساب باز کرد. استارلینک نه می‌تواند سخت افزار لازم، آنتن، را در دسترس مردم قرار دهد و نه حاضر است راه ساختن آنتن خانگی را به کسی بیاموزد چرا که اگر آموزش دهد بیزنس اش را بر باد داده است. در مورد اوکراین، استارلینک آنتن ها را مجانا در اختیار ارتش قرار داد. چرا آمریکا / ماسک آگاهانه با ادعاهای غیر قابل اجرا دست به فریبکاری میزنند؟ شاید برای اینکه هم خود را ‘دوست’ نشان دهند و هم آلترناتیوهای مورد پسند سرمایه داری نفوذ قابل عرضی در خیزش انقلابی جاری ندارند. اینترنت رایگان را در اختیار چه کسانی قرار دهند؟ جنبشی که پتانسیل لغو بردگی مزدی و کشیدن فرش زیر پای امپراتوری ایلان را دارد؟ پس فریبکاری می‌کنند تا روزی که آلترناتیوهای دست راستی امکان موج سواری پیدا کرده باشند.

ما چه می‌توانیم بکنیم؟ ایلان ماسک ادعا می‌کند استارلینک را روی ایران فعال کرده است. پس از اطمینان از دسترسی مجانی به آن، مهندسین الکترونیک باید به ما نشان دهند چگونه با امکانات موجود خانگی می‌توان آنتنی برای دسترسی به استارلینک درست کرد.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

کشمکش آمریکا - ایران و ما

انقلاب زمستانی مبارک، زندگی ادامه دارد

درباره خط سیاسی خسرو گلسرخی