همه با هم موقوف

رادیو فردا:”در شهر کازرون، کسبه با شعار «رضاشاه، روحت شاد»، و در میناب با شعار «مسئول بی‌کفایت، نمی‌خوایم نمی‌خوایم»، اعتراض خود را به افزایش مالیات بخش خصوصی که آن را «بی‌ضابطه» می‌نامند، نشان دادند.”

بازاری و دلال و کسبه مامور متحقق کردن سود سرمایه، یعنی فروش کالا، در فرآیند توزیع کالا هستند، هیچ نقشی در تولید ثروت ندارند. ثروت محصول مواد اولیه، یعنی طبیعت، بعلاوه نیروی کار در پروسه تولید کالا است. پس اعتصاب هر بخشی از کارگران تولیدی – چه کارگر صنعتی چه معلم و چه پرستار چه راننده کامیون- کمر سرمایه داری را میشکند. اعتصاب بازاری و دلال تنها تحقق سود را بعقب می‌اندازد اما اقتصاد سرمایه داری را تهدید نمی‌کند.

تا آنجا که به سیاست مربوط میشود، بازاری بخشی از طبقه سرمایه دار، تازه بخش سنتی آن است که در ۱۲۰ سال گذشته ایران همیشه بعنوان حامی ارتجاع مذهبی یا در بهترین حالت در حمایت از ارتجاع ملی پا بمیدان سیاست گذاشته است. اگر عوامفریبی نباشد، خام خیالی محض است که تصور کنیم بازاری و دلال برای رفاه کارگر دست به اعتصاب و اعتراض میزند یا حتی خواستهای مشترک سیاسی با کارگران دارد. این جماعت در بهترین حالت “رضا شاه روحت شاه” گویان، علیه هر گونه ابراز وجود کارگر فعال میشود. پوپولیستی که به بهانه “همه با هم در جنبش سرنگونی” حامی اعتراضات جاری بازاری و دلال است عملا کارگر را بزیر پرچم بورژوازی می‌برد.

***


نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

کشمکش آمریکا - ایران و ما

انقلاب زمستانی مبارک، زندگی ادامه دارد

درباره خط سیاسی خسرو گلسرخی