ترور در نیوزیلند، خارجی ستیزی در دوره رونق اقتصادی


سه مسئله مبرم انتخابات پارلمانی 2017 نیوزیلند به ترتیب "مهاجرین"، "مسكن" و "محیط زیست" بودند. تعداد مهاجرینی كه در آنسال به نیوزیلند وارد شده بودند حدود 72 هزار نفر بود. حزب لیبر (Labour) در عكس العمل و در همراهی با جو خارجی ستیز مدعی شد كه مهاجرین باعث افزایش قیمت مسكن و كمبود زیر ساختهای لازم كشور (جاده ها، مدارس، بیمارستان ها و غیره)  میشوند. باین ترتیب حزب لیبر قصد داشت آرا خارجی ستیزان را كسب و شاید برنده انتخابات شود. حزب لیبر در این چرخش به راست خواهان كاهش 30 هزار نفره ورود مهاجرین به نیوزیلند شد. نتیجه انتخابات چه شد؟ از 120 كرسی پارلمانی، حزب محافظه كارملی(National Party)   با 56 صندلی اكثریت را كسب كرد و حزب لیبر با 46 صندلی در پارلمان برنده دوم انتخابات شد. اما شاید برنده اصلی انتخابات حزب "اول نیوزیلند" (New Zealand First NZF)  با 9 صندلی در پارلمان بود. این حزب كه در سال 1993 تاسیس و تاكنون هم با دولت محافظه كار و هم لیبر ائتلاف پارلمانی داشته است، سومین حزب بزرگ پارلمانی نیوزیلند است. ان زی اف حزب پوپولیستی دست راستی با پلاتفرم ضدیت با مهاجرین و خواست "نیوزیلند برای نیوزیلندها" نه تنها توانست جای پای محكمی در پارلمان باز كند كه سیاستهای خود را به كرسی نشاند. دولت ائتلافی خانم آردرن، نخست وزیر نیوزیلند و رهبر حزب لیبر كه روسری به سر با بازماندگان قربانیان ترور دیدار میكرد، متشكل از حزب لیبر، ان زی اف و حزب سبز است.

یكی از دلائل اصلی مهاجرت به نیوزیلند، رونق اقتصادی پس از بحران سرمایه در 2008 بود. سرمایه در آنسال دچار انقباض (یا رشد منفی) نزدیك به 2 درصده شد در حالیكه رشد اقتصادی ده سال پس از آن در 2018 طبق آمار صندوق جهانی پول به 3 درصد رسید و نرخ بیكاری در سپتامبر سال گذشته كمتر از 4 درصد بود. از سالهای 2010 به بعد اعمال ریاضت اقتصادی برای جبران هزینه ای كه دولت از طریق تزریق پول به بازار سرمایه متحمل شد، متداول گشت. از جمله عواقب ریاضت اقتصادی رایج شدن كارهائی با دستمزد نازل بود. امروزه از نیروی كار دومیلیون و ششصد هزار نفره كل كشور، نزدیك به 25 درصد مشاغل به كارهای بدون ایمنی شغلی، یعنی كارهایی با قرارداد های كوتاه مدت، اغلب نیمه وقت با دستمزد پائین اختصاص دارند. بودجه حزب ملی حاكم در دو سال پیش حكایت از افزایش ریاضت اقتصادی میكرد. كاهش استاندارد زندگی از جمله خود را در جهش سرسام آور قیمت مسكن نشان داد. تعداد مهاجرین منتسب به مسلمان در نیوزیلند، كشوری با جمعیتی نزدیك به 5 میلیون نفر، از سال 2006 تا 2013 باندازه 30% افزایش یافت، امروز آنها حدود 50 هزار نفر یا یك درصد از جمعیت نیوزیلند را تشكیل میدهند.

تصویر شماتیك بالا بستری بود كه در آن برنتون ترنت 28 سالۀ استرالیائی در آن پرورده شد. فضای سیاسی و حتی تركیب احزاب پارلمانی در استرالیا بسیار مشابه نیوزیلند است. تفاوت ایندو شاید در گرایش بیشتر خارجی ستیزی در استرالیا باشد. صرفنظر از اینكه برنت چه انگیزۀ شخصی در طراحیش برای سلاخی 50 نفر در دو مسجد شهر کرایست‌چرچ ــ دومین شهر بزرگ نیوزیلند با جمعیت قریب به 400 هزار نفر ــ داشته است، كشتاری كه او با خونسردی مرتكب شد هدفی جز ترور نداشت. سوال اما این است، این جلاد جوان چه بخشی از جامعه را برای دستیابی به چه هدفی با روش ترور كور خطاب قرار داده است؟

ادامه دارد

پست‌های معروف از این وبلاگ

کشمکش آمریکا - ایران و ما

انقلاب زمستانی مبارک، زندگی ادامه دارد

درباره خط سیاسی خسرو گلسرخی