ترامپ، حزب دمكرات و جایزه اسكار به جمهوری اسلامی

 جایزه اسكار امسال به فیلم فروشنده جایزه ای سیاسی از طرف بخشی از هئیت حاكمه آمریكا، مشخصا حزب دمكرات، به جمهوری اسلامی و در متن دهن كجی آن حزب به دولت ترامپ بود. این جایزه ربطی به هنر یا محتوای فیلم فروشنده یا توانائی سازنده آن نداشت بلكه اعتباری بود كه اسكار به گیرنده فیلم --یعنی "ایران" كه در "جامعه جهانی" با جمهوری اسلامی و پرچمش نمایندگی میشود -- داد. فیلم فروشنده به سه دلیل كاندید مطلوبی برای جایزه اسكار شد: ١) فیلمی از ایران، كشوری كه در لیست ممنوعیت ورود ترامپ قرار دارد ٢) فیلمی از ایران، كه دولت آن طرف معامله توافق هسته ای با آمریكا است ٣) كارگردان (اصلاح طلب) فیلم در اعتراض به حكم ولایتی ترامپ از حضور در مراسم خودداری ورزید.

آنچه مراسم اسكار و جایزه اسكار را برجسته میكند وجود نزدیك به صد میلیون نفر تماشاچی زنده آن و بدنبال آن صدها میلیون نفر مخاطب اخبار مراسم اسكار در رسانه های جمعی در سراسر دنیا ست .بدون وجود چنین تعداد تماشاچی و مخاطبینی، مراسم اسكار ممكن بود مانند هزاران مراسم دیگر كه در خلوت شركت كنندگانش برگزار میشود، تنها در جمع بسیار محدودی شناخته و تاثیر گذار باشد. بعبارت دیگر مراسم اسكار سكوی شهرت سازی است. قدرت و اعتبار جایزه اسكار در توانائی مشاهیر سازی آن به یمن صدها میلیون مخاطبش است. هالیود سنتا یكی از حوزه هائی است كه حزب دمكرات در آن دست بالا را دارد. (رسانه های غول پیكر عمومی، نظیر سی ان ان و نیویورك تایمز نیز دمكرات هستند).

نهادها و شخصیتهای گوناگون دم و دستگاه حاكم در آمریكا و همچنین مجری دیشب مراسم اسكار هیچ درنگی در اعلام "شكاف در ملت آمریكا" نمیكنند. این شكاف واقعی است اما نه در "ملت" كه در طبقه حاكم آمریكا. مابازای چنین شكافی تقابل حزب دمكرات با دولت ترامپ است. این تقابل بجز مورد دستور اجرائی ممنوعیت موقت ورود از هفت كشور، تاكنون جنبه تبلیغاتی برای دو طرف داشته است. حزب دمكرات نشان داده است كه اگر مصمم باشد میتواند قاضی اش را به مقابله با رئیس جمهور آمریكا فرابخواند و او را شكست دهد. حزب دمكرات توان بخط كردن رئیس پلیس لس آنجلس در نافرمانی از ترامپ را دارد، میتواند روسای ایالتی را به نافرمانی از ترامپ فراخواند و و و. حزب دمكرات نشان داده است كه مصمم است توافق هسته ای با جمهوری اسلامی تداوم یابد و در این مسیر اگر ترامپ اجرای آنرا با مخاطره روبرو كند، تمام قد در دفاع از جمهوری اسلامی و اسلام سیاسی میایستد.

برخلاف باور عموم كه هیئت حاكمه جاری در آمریكا را عامل تضعیف جمهوری اسلامی میداند، بسر كار آمدن دولت ترامپ یك "موهبت الهی" برای جمهوری اسلامی از آب درآمده است. جمهوری اسلامی هم از توبره و هم از آخور هئیت حاكمه آمریكا میخورد: هم با حمایت علنی و رسمی حزب دمكرات (و سازمانها و اقمار كوچك و بزرگ آن حزب) برخوردار است و هم از نشخوارهای ترامپ علیه "ایران" نیرو میگیرد.

توبره: حمایت سیستماتیك احزاب حاكم لیبرال و (در اروپا و كانادا) سوسیال دمكرات و حواشی آنها از جمهوری اسلامی در غرب و پس از حاكمیت ترامپ یك فاكت روبری ماست. به بهانه ممنوعیت ورود از هفت كشور، لابی جمهوری اسلامی در آمریكا را در رسانه های عمومی تحت نفوذ حزب دمكرات به یك سلبریتی تبدیل كردند. در كانادا امیدوارند قراری را در پارلمان تصویب كنند كه "اسلام هراسی" را ممنوع كند! لچك به سرهای فمینیست دولت سوئد كه از مقابل روحانی رژه رفنتند نیز معرف حضور همه هست. این نیمی از حمایتی است كه جمهوری اسلامی دریافت میكند.

آخور: دو قطبی راسیسم غربی و فاشیم اسلامی از یكدیگر ارتزاق و همدیگر را تقویت میكنند. علیرغم تمام احتیاطهای نوع برجامی در برخورد به آمریكا، خامنه ای بار دیگر "مرگ بر آمریكا و اسرائیل" را به پرچمی برای اتحاد اسلامیون در خاورمیانه تبدیل كرد و در كنفرانس هفته گذشته رابطه اش را با حماس تقویت كرد. این اقدام به نوبه خود خوراك جدیدی برای دولت ترامپ در تبلیغات علیه جمهوری اسلامی فراهم میاورد، دور تازه ای از بده بستانهای نژادپرستی ترامپ و فاشیسم اسلامی ج ا آغاز میشود. بعبارت دیگر با هر لیچاری كه از دهن ترامپ و همكارانش علیه "ایران" گفته میشود، جمهوری اسلامی خود را در موضعی تعرضی تر و حق بجانب تر میابد

جایزه اسكار امسال به فیلم فروشنده را باید در متن اعتبار منحصر بفرد این جایزه از یكسو و كشمكشهای سیاسی آمریكا - ایران قرار داد تا جایگاه عینی آن مشخص شود.اعطای چنین جایزه ای از سوی نهادی كه حزب دمكرات بر آن مستولی است بمنظور ایجاد معجزه ای در رابطۀ دو دولت آمریكا و ایران نیست بلكه تنها یكی از اقدامات متنوع بخشی از هیئت حاكمه آمریكا در دهن كجی به دولت ترامپ در متن شكاف طبقاتی در آمریكا است.

 

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

کشمکش آمریکا - ایران و ما

انقلاب زمستانی مبارک، زندگی ادامه دارد

درباره خط سیاسی خسرو گلسرخی